fbpx

Noordhollands Dagblad, 18 februari 2025

Voor Fiona Hoogmoed is het een droom die uitkomt. Drie jaar geleden begon ze met één workshop en binnenkort breidt ze haar atelier In de Hoge Hoed in Koog aan de Zaan uit met een creatieve coachingspraktijk. ,,Bij ons draait het om creatief ontspannen, je hoeft geen Rembrandt te worden.’’

Koog aan de Zaan – Het is even wennen. Besteden kunstenaars doorgaans veel aandacht aan goed licht, bij atelier In de Hoge Hoed is het bijna donker. ,,Welkom in de darkroom’’, grapt Ayse Breuring. Zij is deze middag een van de vier deelnemers aan de workshop portret schilderen met de Vullow-techniek. Op haar canvas staat een beamer gericht, die in delen het gezicht van haar kleindochter projecteert. De verlichte stukken vult Breuring voorzichtig in met een fijn kwastje. Ze schildert zowel letterlijk als figuurlijk in de duisternis: ze heeft geen flauw idee hoe het portret eruit komt te zien. Dat wordt pas aan het eind van de workshop duidelijk, wanneer de lichten aangaan.

Fiona Hoogmoed, oprichter van In de Hoge Hoed, omschrijft het als een ‘magische workshop’. Met de Vullow-techniek kunnen deelnemers realistische portretten schilderen. ,,Ook als je nog nooit getekend of geschilderd hebt.’’ De techniek is bedacht door Brabander Hans Ninaber. Hij is kleurenblind en ziet de wereld in grijstinten. De foto’s die tijdens de workshop worden gebruikt, zijn door de deelnemers aangeleverd. De portretten zijn omgezet in zes lagen, met elk een andere grijstint. Bij elk van die zes tinten hoort een kleur. Als een soort ‘schilderen op nummer 2.0’ kleuren de deelnemers op elke laag met een andere kleur. De zes lagen samen maken het portret.

Hoogmoed is een van de weinige licentiehouders in Nederland. In de hele wereld zijn er zeventien locaties waar Vullow-workshops worden gehouden, waardoor Koog aan de Zaan ineens op een lijstje staat met wereldsteden als Londen, Barcelona, Madrid en New York. ,,Een enorm populaire workshop. Ik heb al honderden mensen over de vloer gehad.’’

Niet alleen deze workshop doet het goed, zegt Hoogmoed. Ze begon In de Hoge Hoed drie jaar geleden in een ruimte in De Bedrijvige Bij. Ze had er 25 jaar als mediasstrateeg bij een mediabureau opzitten. ,,Hartstikke leuk werk, maar ik miste zingeving.’’ Een vaste baan opzeggen, doe je echter ook niet zomaar, dus ze ging door met wat ze altijd deed. Totdat vijf jaar geleden de coronapandemie uitbrak. Een moeilijke tijd: Hoogmoed kreeg een nekhernia en verloor haar vader aan covid. Vijftig was ze en ze vroeg zich steeds meer af wat ze met de rest van haar leven wilde gaan doen. ,,Ik schilderde al heel lang, volgde schilderlessen. Voor mij zijn dat rustmomenten. Zo ben ik op het idee van In de Hoge Hoed gekomen. Het draait om creatief ontspannen, niet om presteren. Je hoeft geen Rembrandt te worden.’’

Ze probeerde het concept uit met een enkele workshop en ‘dat sloeg aan’. Na een jaar breidde In de Hoge Hoed uit met een tweede ruimte.  Sinds vorig jaar is ook de Saense School voor Beeldende Kunst onderdeel van In de Hoge Hoed. Hoogmoed geeft zelf les en werkt samen met andere docenten, waaronder kunstenaar Barbara Guldenaar uit Krommenie en de officieel gecertificeerde Bob Ross-docenten Mariëtte Fleur en Freek Peters.

De nadruk op ontspanning is wat haar bedrijf onderscheidt van andere creatieve centra, zegt de schildercoach. ,,Je kunt hier van alles doen: van keramiek en cartoontekenen tot intuïtief schilderen en breien. We hebben workshops en cursussen. Je zit niet vast aan een dag of tijd. We geven bijvoorbeeld vijf keer schilderles per week en wekelijks hebben we een ander thema. Je kunt dan komen naar de les die je het best uit komt.’’

In maart opent Hoogmoed een derde ruimte en begint ook een nieuwe ‘tak’. Met Ethlyne Hart begint ze Moedig Hart, een aan In de Hoge Hoed gelieerde praktijk voor creatieve coaching. Op het programma staan onder meer workshops omgaan met verlies en uiteindelijk moeten er langere coachingstrajecten komen waarin creatieve workshops onderdeel van zijn. ,,Een droom die uitkomt. Uiteindelijk moet dit uitgroeien tot een centrum waar je lekker creatief en sociaal bezig kunt zijn.’’

Terug naar de darkroom. Die staat deze middag toevallig in het teken van familie, met twee moeders en hun dochters, die portretten van hun (klein)kinderen maken. Bep Koop uit Heerhugowaard is er al voor de derde keer. Ze is een creatieve vrouw. ,,Ik kook, bak, maak gedichten, kleide mijn eigen kerststal en maakte kostuums voor theaterproducties.’’ Toen dochter Ayse Breuring zag met wat voor mooie portretten haar moeder thuiskwam, wilde ze er ook een maken.

De meeste deelnemers leggen een familielid op doek vast, zegt Hoogmoed. ,,Vaak een kleinkind, of iemand die is overleden. ,,Vaak worden mensen emotioneel als ze aan het eind van de workshop het portret voor het eerst zien. Tijdens de workshops en lessen vertellen mensen sowieso vaak hele verhalen. Heel mooi. Ook een van de redenen waarom ik met In de Hoge Hoed ben begonnen. Mijn vorige baan was heel leuk, maar ik zat wel de hele dag alleen achter mijn computer.’’

Info

In de Hoge Hoed houdt zondag 30 maart een open dag, van 10.30 tot 17 uur. Het atelier is in De Bedrijvige Bij aan Lagendijk 3 in Koog aan de Zaan. 

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *